[In Swedish] Projektet, Tracing Ghost in the Body (TGB), är ett KU-medel finansierat forskningsprojekt med syftet att på experimentell och teoretisk väg utarbeta metoder för att skapa erfarenheter av kroppens inskränkning och möjlighet – genom att utforska relationen mellan den egna kroppen och det kroppsfrämmande. Projektet har bedrivits under det senaste åren och har kommit till uttryck i ett flertal sammanhang, som utställningar, performence/uppläsningar och artiklar. Syftet med projektet (TGB) var ursprungligen att sammanställa en serie uttryck som inom olika discipliner faller tillbaka på en grundläggande frågeställning om kroppens gräns och dess möjliga förskjutningar. Tanken var å ena sidan att utifrån dessa olika uttryck utarbeta ett antal performativa experiment för att undersöka möjligheten att i respektive fall åstadkomma en erfarenhet av ett kroppsfrämmande föremål som en del av den egna kroppen. Parallellt med dessa mer praktiska ändamål var tanken att å andra sidan att utforska det teoretiska ramverk om konstituerar bilden av kroppen och kroppens gränser. Som ett exempel på vad projektet har kommit att handla om kan nämnas våra försök att på ett principiellt begreppsligt plan omvandla och expandera Ramachandrans neurobiologiska forskning om fantomsmärtor för att åstadkomma ett experiment som framkalla känsel i t.ex. vingar, svans och navelsträng. Hans metod att via en optisk illusion återkalla känslan i en saknad kroppsdel, går nämligen på tt övergripande teoretiskt plan att överföra på allting som en gång (fysiskt, mytologisk, kulturellt) varit en del av den kroppsliga föreställningen. Projektet TGB) har också kommit att beröra ett flertal liknande klassiska, samtida och visionära idéer om kroppen inskränkning och möjlighet. Det teoretiska arbetet har resulterat i ett antal metodologiska verktyg för att vidare kunna tematisera denna gräns och för att ifrågasätt de bilder och föreställningar av kroppen som på ett implicit plan ligger nedärvt i vårt språk. Genom att jämföra hur kroppens begrepp har kommit till uttryck i en samtida debatt med underingar från andra epoker har vi lyckats spåra upp sprickor och anomalier i bilden av kroppen, ur vilka ett annat begrepp om kroppen har sprungit. Vi ar på så sätt också kunnat blottlägga olika plan, eller lager av föreställningar om kroppen som reflekterar olika möjlighetsbetingelser. Dessa lager har för det mesta en kronologisk prägel, det vill säga att en viss epok motsvarar en viss föreställningar, men detta är inte alltid fallet. En kartläggning av dessa ager, visar nämligen att även vår samtida bild av kroppen och kroppens gränser, bygger på en, i många fall oreflekterad, anhopning av otsägelsefulla föreställningar som gemensamt genomlysta utgör vad vi kallar kropp. Tanken med en sådan teoretisk och experimentell verksamhet är ckså att på ett konstnärligt plan kasta ett annat ljus över en aktuell problematik med kopplingar till frågeställningar inom bioteknik, neurobiologi och ybernetik, men även till numera utdaterade föreställningar och metoder där denna problematik kom till uttryck.
Läs mer här.